Drygt 40 procent av personerna i arbete i åldern 15–74 år jobbade hemifrån under det första kvartalet 2021, visar statistik från SCB. Även fast många återgått till sina fysiska arbetsplatser under 2022 fortsätter en stor andel av befolkningen att arbeta hemifrån. Här är apparna som hjälper dig att effektivisera din tid och strukturera ditt arbete hemifrån.
Appar som underlättar arbete och studier på distans
Att arbeta hemifrån kan vara svårt. Ofta finns det annat som pockar på uppmärksamhet såsom en distansarbetande partner, ett husdjur eller tvätthögen framför skrivbordet. Men det finns några knep för att bli mer effektiv hemifrån. Här listar vi våra fem bästa tips.
1. Material – Google Drive
På Google Drive har du alla dina dokument och filer lagrade i ”molnet”. Du får 15 GB internt lagringsutrymme i gratisversionen, och du kan uppgradera för mer lagring när som helst. Som företag betalar du per användare och får tillgång till Shared Storage, där du kan spara filer och dokument åt dig och alla dina anställda. Vilken version du än använder är den stora fördelen med Google Drive att du har tillgång till alla dina dokument från vilken enhet som helst, oavsett var du är. Google Drive är det perfekta valet, speciellt för dig som delar dokument och kalkylblad med andra och behöver frekvent åtkomst.
2. Kommunikation – Slack
Slack är en app som gör det mycket lättare att kommunicera med arbetskamrater och klasskompisar när ni inte är på samma plats. I Slack kan du skapa kanaler baserade på ämnen och få meddelanden relaterade till vad som är relevant för dig. Du kan delta i gruppchattar uppdelade efter grupper eller projekt, och självklart chatta privat med dina kollegor. Det finns också röstsamtalsalternativ, fildelning och sökfunktioner – så att du snabbt kan hitta det du letar efter.
3. Strukturera arbetsuppgifter – Trello
Trello är en planeringsapp där du kan organisera dina uppgifter och hantera enskilda projekt, eller dela projekt så att hela teamet kan hantera dem.
I Trello använder du brädor och skapar kort för olika uppgifter eller anteckningar. Detta verktyg är gratis, tillgängligt online och låter dig kategorisera och strukturera ditt arbete på ett pedagogiskt sätt. Du kan också bjuda in dina kollegor eller klasskompisar för att hantera projekt eller följa en gemensam plan. Du kan också sortera dina kort efter etikett och lägga till förfallodatum för att organisera ditt arbete.
4. Tidsplanering – Toggl
När du arbetar hemifrån kan privatlivet ibland flyta samman med arbetet, därför är det extra viktigt att hålla koll på sina arbetstider. I Toggl spårar du enkelt hur mycket tid du lägger på dina uppgifter och hur mycket de kostar. Det här verktyget hjälper dig att hålla reda på dina uppgifter och motiverar dig att fokusera på en sak i taget. Du ser till att dina projekt inte tar för lång tid och att du får betalt för din tid. Toggl är en särskilt värdefull app för frilansare eller om du behöver redovisa dina arbetsuppgifter. Det finns en gratisversion, men för att få tillgång till alla funktioner och möjligheten att lägga till fler teammedlemmar krävs en betalversion.
5. Videomöten – Google Hangouts Meet
Gör dina videomöten smidiga med Google Hangouts Meet. Appen är ett enkelt och effektivt sätt att vara värd för online-videomöten. Med Hangouts Meet kan du vara värd för individuella möten såväl som mindre gruppmöten eller större konferenser. Upp till 250 personer kan gå med med ljud och video i Googles förbättrade version. Du hanterar mötesinbjudningar via en länk och såklart är verktyget kompatibelt med Google Calender, vilket gör det enklare för dig att upprätthålla mötesplanering och struktur av hög kvalitet via video.